O zdravotních výhodách červeného vína se diskutuje již nějakou dobu.

Mnozí věří, že sklenice každý den je cennou součástí zdravé výživy, zatímco jiní si myslí, že víno je trochu přeceňováno. Studie opakovaně ukázaly, že mírná konzumace červeného vína pravděpodobně snižuje riziko několika nemocí, včetně srdečních. Mezi mírným a nadměrným příjmem však existuje jemná hranice. Tento článek podrobně popisuje červené víno a jeho účinky na zdraví.

Co je červené víno a jak se vyrábí?

Červené víno se vyrábí drcením a kvašením tmavě zbarvených celých hroznů. Existuje mnoho druhů červeného vína, které se liší chutí a barvou. Mezi běžné odrůdy patří Shiraz, Merlot, Cabernet sauvignon, Pinot noir a Zinfandel.

Obsah alkoholu se obvykle pohybuje v rozmezí 12–15%.

Bylo prokázáno, že konzumace mírného množství červeného vína má příznivé účinky na zdraví. Je to hlavně kvůli vysokému obsahu silných antioxidantů.

Červené víno se vyrábí kvašením tmavě zbarvených celých hroznů. Má vysoký obsah antioxidantů a ukázalo se, že pití v mírném množství je zdraví prospěšné.

Francouzský paradox

Červené víno je často považováno za „francouzský paradox“.

Tato fráze odkazuje na pozorování, že Francouzi mají nízkou míru srdečních onemocnění, přestože konzumují hodně nasycených tuků a cholesterolu. Někteří odborníci se domnívali, že červené víno je dietní prostředek chránící francouzskou populaci před škodlivými účinky těchto živin. Nové studie však ukázaly, že cholesterol a nasycené tuky v potravě, nezpůsobují srdeční choroby, pokud jsou konzumovány v přiměřeném množství. Skutečným důvodem dobrého zdraví Francouzů je pravděpodobně skutečnost, že jedí více celých jídel a žijí celkově zdravěji.

Někteří lidé věří, že červené víno je zodpovědné za dobré zdraví francouzské populace a že je hlavním vysvětlením francouzského paradoxu.

Červené víno obsahuje silné rostlinné sloučeniny a antioxidanty

Hrozny jsou bohaté na mnoho antioxidantů. Patří mezi ně resveratrol, katechin, epikatechin a proantokyanidiny. Předpokládá se, že tyto antioxidanty, zejména resveratrol a proantokyanidiny, jsou odpovědné za přínosy červeného vína pro zdraví.

  • Proanthocyanidiny mohou snižovat oxidační poškození těla. Mohou také pomoci předcházet srdečním onemocněním a rakovině.
  • Resveratrol se nachází v hroznové kůži. Vzniká v některých rostlinách jako reakce na poškození nebo zranění.

Tento antioxidant (Resveratrol) je spojován s mnoha přínosy pro zdraví, včetně boje proti zánětu a srážení krve, stejně jako snižování rizika srdečních onemocnění a rakoviny.

Obsah resveratrolu v červeném víně je však poměrně nízký. Abyste dosáhli množství použitého ve studiích na zvířatech, museli byste denně konzumovat několik lahví. To se ze zřejmých důvodů nedoporučuje.

Pokud pijete víno pouze pro obsah resveratrolu, je vhodnější získat jej z doplňků stravy.

Účinné rostlinné sloučeniny v červeném víně byly spojeny s mnoha přínosy pro zdraví, včetně sníženého zánětu, nižšího rizika srdečních onemocnění a rakoviny a prodloužené životnosti.

Červené víno může snížit riziko srdečních chorob, mrtvice a předčasné smrti

Malé množství červeného vína souvisí s většími přínosy pro zdraví, než jakýkoli jiný alkoholický nápoj. Lidé, kteří vypijí přibližně 150 ml červeného vína denně, mají podle všeho zhruba o 32% nižší riziko než ti, kteří nepijí.

Vyšší příjem však dramaticky zvyšuje riziko srdečních onemocnění.

Pití malého množství červeného vína může snížit riziko srdečních onemocnění tím, že pomáhá udržovat „dobrý“ HDL cholesterol v krvi. Oxidační poškození a oxidaci „špatného“ LDL cholesterolu lze také snížit až o 50%.

Některé studie naznačují, že populace, u nichž již existuje vysoké riziko srdečních onemocnění, jako jsou starší lidé, mohou mít ze střední konzumace vína ještě větší užitek. Navíc pití 1–3 sklenic červeného vína denně, 3–4 dny v týdnu, může snížit riziko mozkové mrtvice u mužů středního věku.

Jedna studie také ukázala, že konzumace 2–3 sklenic dealkoholizovaného červeného vína denně může snížit krevní tlak.

Mnoho studií prokázalo, že umírnění pijáci vína mají nižší riziko úmrtí na srdeční choroby ve srovnání s osobami, které nepijí nebo pijí pivo a lihoviny.

Pití 1–2 sklenic červeného vína každý den může snížit riziko srdečních onemocnění a cévní mozkové příhody. Vysoké množství však může riziko zvýšit.

Další zdravotní výhody pití červeného vína

Červené víno bylo spojeno s několika dalšími přínosy pro zdraví, z nichž mnohé jsou připisovány jeho silným antioxidantům.

Spotřeba červeného vína souvisí se:

  • Snížením rizika rakoviny: Studie prokázaly, že mírná konzumace vína souvisí se sníženým rizikem několika druhů rakoviny, včetně rakoviny tlustého střeva, bazálních buněk, vaječníků a prostaty .
  • Snížením rizika demence: Pití 1–3 sklenic vína denně, bylo spojeno se sníženým rizikem demence a Alzheimerovy choroby .
  • Snížením rizika deprese: Studie u lidí středního a staršího věku ukázala, že u těch, kteří vypili 2–7 sklenic vína týdně, byla menší pravděpodobnost deprese.
  • Snížením inzulínové rezistence: Pití 2 sklenic denně nebo pravidelného pití červeného vína po dobu 4 týdnů, může snížit inzulínovou rezistenci (Co je inzulínová rezistence? – odkaz wiki).
  • Snížením rizika cukrovky typu 2 u žen: Mírná konzumace červeného vína byla spojena se sníženým rizikem vzniku cukrovky typu 2 u žen.

Je jasné, že mírné množství červeného vína pro vás může být dobré. Je však třeba vzít v úvahu také několik důležitých negativních aspektů, které uvádíme níže.

Mírná konzumace červeného vína může snížit riziko několika druhů rakoviny, demence a deprese. Může také zvýšit citlivost na inzulín a snížit riziko vzniku cukrovky typu 2 u žen.

Negativní zdravotní účinky při pití příliš velkého množství alkoholu

Na začátek můžeme zmínit jeden z našich článků na toto téma: Účinky alkoholu na vaše tělo

Zatímco mírné množství červeného vína může poskytovat zdravotní výhody, konzumace příliš velkého množství alkoholu může mít zničující účinky na zdraví.

A to především tyto:

  • Závislost na alkoholu: Pravidelné pití alkoholu se může vymknout kontrole a vést k alkoholismu.
  • Cirhóza jater: Při konzumaci více než 30 gramů alkoholu (asi 2–3 sklenice vína) každý den se zvyšuje riziko vzniku onemocnění jater. Konečné onemocnění jater, nazývané cirhóza, je životu ohrožující.
  • Zvýšené riziko deprese: U těžkých pijanů je riziko deprese mnohem vyšší než u středně těžkých nebo nepijících .
  • Přírůstek hmotnosti: Červené víno obsahuje dvojnásobné množství kalorií než pivo a sladké nealkoholické nápoje . Nadměrná konzumace proto může přispět k vysokému příjmu kalorií a zvýšit váhu.
  • Zvýšené riziko úmrtí a nemocí: Pití většího množství vína, dokonce jen 1–3 dny v týdnu, může zvýšit riziko cukrovky u mužů. Vysoký příjem alkoholu byl také spojen se zvýšeným rizikem předčasné smrti.

Nadměrný příjem alkoholických nápojů může způsobit závislost na alkoholu, cirhózu jater a přírůstek hmotnosti. Může také zvýšit riziko deprese, nemocí a předčasné smrti.

Měli byste pít červené víno? Pokud ano, kolik?

Pokud rádi pijete červené víno, nemusíte se bát za předpokladu, že nepřekročíte doporučené množství.

V Evropě a Americe se za mírnou spotřebu červeného vína považuje:

  • 1–1,5 sklenice denně pro ženy.
  • 1–2 sklenice denně pro muže.

Některé zdroje také doporučují, abyste měli každý týden 1–2 dny bez alkoholu.

Mějte na paměti, že se jedná o celkový příjem alkoholu. Pití tohoto množství červeného vína spolu s jinými alkoholickými nápoji by vás mohlo snadno dostat do rozsahu nadměrné konzumace.

Pokud jste v minulosti užívali návykové látky, měli byste se pravděpodobně úplně vyhnout vínu a jakémukoli jinému alkoholickému nápoji. Buďte také velmi opatrní, pokud máte v rodinné anamnéze alkoholismus.

Mírný příjem červeného vína je definován jako 1 – 2 sklenice denně. Rovněž se doporučuje, abyste měli alespoň 1–2 dny v týdnu bez alkoholu.

Tipy na zajímavé články

Na závěr bychom Vám rádi doporučili dva články, které souvisejí s tímto tématem. Oba dva se týkají uchovávání vína v domácnosti: Prvním je článek s názvem Stojany na víno a druhý se jmenuje Vitríny na alkohol.

Similar Posts

2 Comments

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *